Vilten kleden uit Nepal


DIY, ambachtelijk en creatief werk is iets waar ik echt bewondering voor heb. Inspirerend wat mensen bedenken en met hun handen maken. In Verucchio in Italië keek ik met bewondering naar een oudere Italiaan die borden, vazen en potten maakte en met vaste hand prachtig beschilderde. Uiteraard heb ik een mooi bord gekocht ;-> In Denemarken maakten vrouwen decoratieve kleden met een weefgetouw of sieraden en applicaties van fijn zilverdraad. In Zweden en Murano zag ik kunstenaars glasblazen en in Atelier Kleine-Lijn ontwerpt en bedrukt Nynke Runia bijzondere textielproducten. Prachtig!


Zo heb ik ook waardering voor de vrouwen uit Kathmandu in Nepal die van vilt bolletjes maken. Van 100% natuurlijke wol en natuurlijke kleurstoffen maken zij met zorg, geduld en toewijding decoratieve handgemaakte kleden. Bolletjeskleed is een Fair Trade samenwerking met hen aangegaan.



Met de wereldwijde verkoop van de kleden via www.bolletjeskleed.nl verdienen de vrouwen een goed inkomen voor een betere toekomst voor zichzelf en hun familie. Zij werken in lokale winkels in een goede werkomgeving en omstandigheden. In een korte film kun je zien hoe zij de kleden maken. Misschien heb jij straks ook wel jouw eigen handgemaakte kleed. Mooi voor jou, maar nog mooier voor deze vakvrouwen in Nepal!